ریتاردور ها معمولا بین موتور و گیربکس یا گیربکس و دیفرانسیل قرار می گیرند و کار اصلی انها متوقف کردن ماشین هست. به نوعی سیستمی برای کمک رسانی ترمز چرخ ها در پیچ ها و یا محل برفی و ریز می باشد. ریتاردر هیدرودینامیکی یا هیدرولیکی است. نحوه کار ریتاردر هیدرولیکی شبیه ریتاردر الکتریکی است؛ با این تفاوت که این نوع ریتاردر مانند نوعی پمپ عمل میکند که با اتلاف نیروی محرکه باعث کاهش سرعت دوران محور و در نتیجه کاهش سرعت وسیله نقلیه میشود و شامل یک روتور پرهای چرخان محصور شده با فاصله کم در بدنه پرهای ثابت است. هنگامی که ریتاردر فعال میشود، یک سیال (در حالت کلی روغن موتور، روغن مخصوص و یا آب) به محفظه پمپ میشود. سیال یک اثر کوپلینگ هیدرولیکی ایجاد و گردش سیال بهوسیله روتور انرژی را تلف میکند، در نتیجه سیال کاری گرم میشود. معمولا برای کاهش دما، سیال را در یک سیستم خنک کننده به گردش در میآورند. درجه ترمزگیری میتواند با میزان پرکردن محفظه با سیال تغییر کند. در شکل زیر می تواند نحوه کار کرد این سیستم را ملاحظه فرمایید.